כשאלוהים עבר דירה

הוא נמצא בורינדבן בנסיבות מסתוריות, הועבר לג'יאפור לאחר הפלישה המוסלמית והיה אחראי לאחת המהפכות הפילוסופיות החשובות בהינדואיזם. על גובינדדב, האל שעבר דירה.
ורינדבן, מחוז מטהורה, מדינת אוטר פרדש שבהודו. אחד המקומות הקדושים ואתרי העלייה לרגל הפופולאריים בהודו. המקום הפך כבר מזמן לעיר סואנת. "עיר 5000 המקדשים". אחד מהם, מקדש גובינדדב, מהמפוארים במקום, מקדש בן 500 שנה שהיה גבוה יותר לפני שהקיסר אורנגזב בחר להחריבו. רוב האטרקציה כאן היא מחוץ למקום, המבנה המרשים והקופים המתרוצצים סביבו שעלולים לחטוף מכם חפצי ערך ולהיעלם תוך רגע. המקדש, שלפני כמה מאות שנים היה האטרקציה המרכזית במקום, ניראה כיום כמעט נטוש ורבים בוחרים להתבונן בו אך מבחוץ. מספר מצומצם של כוהנים מנהלים את הטקס בתוך המקדש. למעשה, דמותו של גובינדדב, צלמו של קרישנה שהיה במקור במקדש, לא נמצא שם כבר מעל 300 שנה.
.
מקדש גובינדדב – ורינדבן
.
כמה שעות נסיעה משם ברכבת אל תוך מדינת רג'סטן השכנה, שוכנת "העיר הורודה" ג'יאפור המפורסמת בארמונותיה המפוארים. איפשהו בתוך מתחם ארמון המלך (כיום מוזיאון) נמצא המקדש שאיפשהו במאה ה17 הפך למקדש החשוב של העיר. שם תוכלו לפגוש את גובינדדב שעבר לשם בעקבות פלישת אורנגזב והחרבת מקדשו בורינדבן. שלטונו של אורנגזב כבר נגמר והמקדשים של ורינדבן נפתחו מחדש, אך גובינדדב בוחר להישאר דווקא בג'יאפור. אי אפשר להזיז אותו משם גם אם ממש ממש רוצים. בכל חנות ומסעדה כמעט בעיר תוכלו למצוא תמונה של גובינדדב לצד זוגתו רדהרני. הוא השליט והמגן של ג'יאפור. כבר לא יזיזו אותו מכאן. מה הוא ייחודו של צלם קרישנה זה שהיווה איום כה גדול על השליט המוסלמי אורנגזב עד שנאלץ לגרשו עד ג'יאפור?
.
מקדש גובינדדב – ג'יאפור
.

מקדש גובינדדב בן 500 שנה אך סיפורו הוא בן כמה אלפי שנים. ורינדבן היתה בעבר מקום מגוריו של קרישנה עצמו. למרות שאלוהים מנהל את היקום כולו בלי קושי, הוא עדיין מוצא לנכון להשתעשע בשדות עם חבריו ולרעות את הפרות ביערות ורינדבן בתור נער צעיר המנגן בחליל. הפורנות, כתבי קודש עתיקים, מספרים כיצד קרישנה בחר להופיע בורינדבן עלי אדמות לתקופה של מאה ועשרים שנה ואז להעלם משם. ולאחר שנעלם המקום נזנח בהדרגה.

במאה ה16 הגיע לורינדבן הקדוש רופה גוסוואמי שמבחינתו המקום בו שהה קרישנה הוא המקום האולטימטיבי לחיות בו. רופה גוסוואמי חי בדלות, ישן על האדמה, ניזון משורשים וכותב את ספרי הפילוסופיה שישמשו מאוחר יותר כבסיס התיאולוגי של הזרם הוישנוי הבנגלי. יום אחד התוודע רופה גוסוואמי לפרה שעשתה לה מנהג משונה: פעם ביום היא נעמדת על גבעה מסויימת ושופכת את חלבה אל תוך בור שבראש הגבעה. לאחר שחפר וחפר באותו הבור, נתקל רופה גוסוואמי בדמותו המרהיבה של גובינדדב שהיתה קבורה שם מי יודע כמה זמן.
.
.
קרישנה רועה את הפרות
.
בתחילה סגד רופה גוסוואמי לבדו לדמות. לאחר זמן מה גייס תרומה נכבדת מהמלך לבנייתו של המקדש המפואר. ורינדבן הפכה בהדרגה לישוב כפי שהיתה פעם. באותה העת היתה הודו תחת שלטונה של שושלת הקיסרים המוגהולית. המפורסם מבין המוגהולים, אכבר הגדול, האמין בסובלנות בין דתית ואף נשא נשים הינדיות ונוצריות למרות שהיה מוסלמי. צאצאו של אכבר, הקיסר אורנגזב, לא היה סובלני כל כך ותחת שלטונו בחר להחריב מקדשים רבים ולבנות מסגדים על הריסותיהם. קצת לפני שהגיע אורנגזב לורינדבן, הוברח צלמו של גובינדדב אל ג'יאפור. המלך של ג'יאפור ידע על בואו הקרב של האל בעקבות חלום שחלם לילה לפני. מאז הוצב גובינדדב בחצר הארמון של מלך ג'יאפור.
.
קיברו של רופה גוסוואמי – ורינדבן
.

כשעברו חסידי גובינדדב, כולם בני הזרם הוישנוי של בנגל, עם מקדשם לג'יאפור חשבו ששכחו הצרות. אך עתה, משהפך גובינדדב לאל השומר של העיר וכוהנים רבים רצו את השליטה במקדש, הגיעו בעיות חדשות, הפעם מכיוון הינדי. זרמים הינדים אחרים באו לערער על סמכותם של הכוהנים מהזרם הבנגלי. כך כמו שהיה בורינדבן, ההתקפות רק חיזקו את גובינדדב וחסידיו ומתוך הביקורת צמחו דיונים פילוסופיים עמוקים וכרכים רבים של ספרות הבאה להצדיק את התאולוגיה בה דגלו שהפכה בהדרגה לנפוצה בהודו כולה.
הכניסה למקדש גובינדדב בג'יאפור מותרת לכולם. האווירה שם שקטה וחיובית. הפעמונים הכבדים של הטקס המתקיים שם כל כמה שעות לא מפירים את שלוות המקום ודומה שרק מחזקים אותה. מי שלא שמע על גובינדדב וסיפורו המדהים עשוי לפסוח על הביקור במקדש בין הטיול התיירותי בארמונות ג'יאפור. מבחינתי המקדש הזה הוא הסיבה החשובה ביותר לבקר בעיר.
.
הטקס במקדש גובינדדב, ג'יאפור (קישור ישיר):


Facebook comments:

comments

Powered by Facebook Comments

הפוסט הזה פורסם בתאריך הודו 2010, קדושים, קרישנה. קישור קבוע.

One Response to כשאלוהים עבר דירה

  1. פינגבאק: הודו 2010-2011 – סיכום | OmerArt.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>