אחד המקדשים החשובים ביותר בהודו, מקדש ג'גנאת, אוסר על הכניסה אליו לחלק מעולי הרגל. על ההיסטוריה של מדיניות האיסור, התקופה הבודהיסטית של המקדש ההינדית והתערבותם של הבריטים בפוליטיקה של המקדש בפרק השלישי והאחרון של סדרת המאמרים על מקדש ג'גנאת בפורי.
מקדש ג'גנאת והכיכר – פורי, אוריסה
.
"ג'גנאת אינו שייך לפורי בלבד או להינדים בלבד. הוא שייך לעולם כולו."
(גורו נאנאק, מייסד הדת הסיקית)
.
בביקורי בבנגל המערבית לפני כמה שבועות, יצא לי לפגוש משפחה של הודים תושבי אנגליה שבאו לביקור. הודים תושבי חוץ הם מן יצור מוזר שדובר את השפות המקומיות מצד אחד אבל שותה רק מים מינרלים ומשתמש בג'ל לחיטוי ידיים כל שעתיים. כשהם הודיעו לי שהם עומדים ליסוע לפורי לבקר במקדש ג'גנאת הכנתי אותם למה שהם עומדים לחוות. הזהרתי אותם שלא לדבר אנגלית או להיראות מערביים מידי, אחרת לא יכניסו אותם. מסתבר שהם לא ידעו על מדיניות ה"רק הינדים" של כוהני המקדש. אישה אחרת אמרה לי שבנה אמר לה ללבוש את הסארי הכי ישן שלה כשהיא נכנסת למקדש. עד כדי כך מחמירה מדיניות הסלקציה במקדש ג'גנאת. אינדירה גנדי לא הורשתה להיכנס למקדש בשל נישואיה למוסלמי.
.
מה החשיבות הגדולה של ביקור במקדש? במאמרי הקודם בטרילוגיה זו עברתי בקצרה על המשמעות של דמותו של האל במקדש ההינדי. נוהגים בו כישות מכובדת, מציעים לו מזון ומנהלים עבורו טקסים. הביקור של המאמינים במקדש, מאין פגישה אישית עם האל במקדשו, נקראת דרשן ("לראות"). הדרשן, הפגישה של המאמין עם האל במהלכה הוא מביא לו מנחות ופורש בפניו את בקשותיו ותפילותיו, הוא הסיבה העיקרית לביקור במקדש. במקדש ג'גנאת שבפורי הדרשן הוא מיוחד: האל הוא זה שרואה אותך. לג'גנאת, "אדון העולם", עיניים גדולות ועגולות ופה מחייך והוא נחשב לדמות רחומה ביותר. מי שנבצר ממנו להיכנס למקדש, כמו הלא הינדים או סתם מי שאין לו הפנאי לתור והדוחק הרבים של המקדש, יכול לקבל דרשן מדמות נוספת של ג'גנאת בשם פטיטה-פאוואן ("ידידו של ביש המזל") המצוי בחלקו הפנימי של שער האריות של המקדש.
.
שער האריות ופטיטה-פאוואן מציץ מתוכו
.
בניגוד למדיניות הסלקציה שהתפתחה בו עם השנים, למקדש ג'גנאת יש היסטוריה די פלורליסטית ואפשר אפילו לומר אקלקטית. מקדש ג'גנאת, אחד מארבעת אתרי העליה לרגל החשובים ביותר להינדים, מאכלס בתוכו את ג'גנאת, דמותו של קרישנה, יחד עם אחיו בלדוה ואחותו סובהדרה (את סיפורם תוכלו לקרוא במאמרי הראשון בשלישיה זו). הפולחן סביב שלושת הדמויות במקדש זה נמשך ברציפות מזה חמשת אלפים שנה. לפני כאלפיים שנה נערך לא רחוק מפורי קרב עקוב מדם בו רכש המלך אשוקה את מעמדו כקיסר. אולם לאחר הקרב הגיע למסקנה שמלחמה ואלימות הם דבר רע וכך פנה למקדש בודהיסטי שעל הר סמוך ואימץ את עקרונות אי-האלימות הבודהיסטיים תוך שהוא מכריז כי מכאן יתפשט הבודהיזם בעולם. בעקבות הפיכת מדינת אוריסה למרכז בודהיסטי חשוב, הפך גם מקדש ג'גנאת למקדש בודהיסטי. אולם שלושת הישויות ג'גנאת, בלדוה וסובהדרה לא גורשו מתוכו אלא פשוט הפכו למייצגים של הבודהה, הדהרמה והסנגה. מעניין גם לציין כי בתבליטים של עשרת הוישנו-אוותארים בראש שער האריות במקדש מופיע ג'גנאת במקום בו אמור להופיע בודהה. בתקופה מוקדמת יותר היתה אוריסה למרכז חשוב לדת הג'ייאנית ואז ג'גנאת הפך למייצג של עיקרון ג'ייאני כלשהו. כך היה שהפילוסופיה השתנתה אך הדת או הפולחן במקדש נשארו כשהיו.
.
התבליט מעל השער עם ג'גנאת במקום בודהה (שני מימין)
.
עם הזמן השתנו הדברים בהודו. סדר חברתי שהופיע הגדיר את מעמדו החברתי של האדם בתוךקסטה, מעמד חברתי הנקבע על פי לידה. עוד שנים עברו ולהודו הגיעו הפולשים המוסלמים. האיסלאם יצר חוקיות חדשה לגמרי. פתאום כל הדתות, האמונות, הפולחנים והפילוסופיות השונים והסותרים זה את זה הוגדרו תחת כותרת חדשה: הינדואיזם. מנגד היתה האיסלאם, דת חדשה שהגדירה את ההינדואיזם כאלילות. מובן שלמוסלמי לא היה מה לחפש במקדש ג'גנאת, למרות שכמה מקדושי העיר הגדולים שהיו מאמינים גדולים של ג'גנאת היו מוסלמים. ביניהם היו מי שאימצו את העקרונות והפולחן של ההינדואיזם בצורה אדוקה. אולם בשל הקיטוב שהיה בין ההינדואיזם לאיסלאם לא הורשתה להם הכניסה למקדש.
קיימים עוד מקדשים רבים באזור שאימצו את מדיניות הסלקציה. מקדש לינגראג' שבבהובנשוואר השכנה לא מותיר כניסה ללא הינדים. שנקרצ'אריה מאת, המקדש שהקים שנקרה בפורי, גם הוא מנוהל במדיניות זו. המוסלמים בהודו נראים ונשמעים כמו ההינדים בדיוק. אי אפשר לזהות אותם. על מנת שיזהו אדם שאינו הינדי מלידה בכניסה למקדש, יהיה עליו להיות ממוצא לא הודי, לרוב בעל עור לבן. כך שבפועל אלו שנמנעת מהם הכניסה למקדש הם בעלי צבע עור שונה. כמו שמישהו אמר לי: "אתה יכול להיות מוסלמי, אוכל בשר ואלכוהוליסט ויכניסו אותך למקדש ג'גנאת. אבל אם אתה מערבי שנמנע מסמים ואכילת בשר ומקיים עקרונות הינדים מזה 20 שנה, אתה נשאר בחוץ".
.
מקדש לינגראג' בבהובנשוואר
.
בתחילת המאה ה-19 נכנסו הכוחות הבריטיים לאוריסה. הבריטים ידעו שעל מנת לכבוש את פורי באין התנגדות עליהם לזכות באהדת הכוהנים במקדש. באותה העת שיגר הלורד וולסליף המושל הכללי של האיסט אינדיה קומפני, פקודה ללוטננט קולונל קמבל, מפקד הכוחות הבריטיים באוריסה. באותו המכתב, שחושף התנשאות ובורות איומה באשר למנהגי המקום, מבטא הלורד באופן שגוי את השם ג'גנאת ומכנה את המקדש "פגודה". על פי הפקודה שנתנה לקמבל, יש לשמור על קדושת המקדש בפורי ולאפשר לכוהני המקדש והעולים לרגל להמשיך בענייניהם בהתאם ל"אמונותיהם התפלות". לאחר כיבוש פורי שעבר ללא התנגדות, הוציאו הבריטים פקודה על פיה תאסר הכניסה למקדש ג'גנאת ל-16 קטגוריות של בני הקסטות הנמוכות ולכל מי שאינו הינדי.
ב-1947, לאחר קבלת עצמאותה של הודו, התנהל קמפיין נגד שיטת הקסטות בהשפעתו של מהאטמה גנדי והופצר בהנהגת המקדש להתיר את הכניסה לכל. האיסור על בני הקסטות הנמוכות הוסר ונותר רק איסור הכניסה על מי שאינם הינדים.
.
ג'גנאת, בלדוה וסובהדרה בכניסה למסעדה
.
וכדי לסיים את סדרת המאמרים הזו בנימה חיובית, הייתי רוצה להביא רשימה של כמה מקדשים בפורי שדווקא כן יקבלו אתכם.
מקדש סוואמינראיין באזור המלונות בסיטי רואוד הוא מקדש חדש, קטן ויפה. אם קראתם את הפוסט שלי על דלהי ודאי רצתם לבקר במקדש סוואמי נראיין בדלהי. אם כן, במידה ואהבתם, יש מקדש סוואמינראיין קטן גם בפורי.
.
מקדש סוואמינראיין
.
המקדש של מיסיון רמקרישנה שנמצא לא רחוק משם, בין הכביש הראשי לים, הוא מקדש קטן ונחמד עם חנות ספרים אבל מכיוון שהוא קטן, שקט ובלי הרבה תנועה תצטרכו להיות היוזמים בשיחה.
מקדש צ'יתניה גאודיה מאט, אחד המקדשים החשובים של הגאודיה מאט, נמצא בדיוק במקום בו נולד מייסד האירגון, בהקתיסידהנתה סרסווטי. תבליטים על קירות המקדש מראים את סיפור חייו של המייסד.
.
צ'יתניה גאודיה מאט
.
בצד השקט יותר של העיר נמצא עוד אחד הסניפים הותיקים של הגאודיה מאט במקדש פורושוטמה מאט. שם יש רפת קטנה עם כמה פרות, החדר בו גר בהקתיסידהנתה סרסווטי מיסד המאט וגם גסט האוס קטן ולא יקר (אני מתגורר שם כרגע).
מאחורי פורושוטמה מאט תמצאו רחוב קטן המוביל אל מקדש טוטה גופינאט, מקדש החשוב ביותר לזרם הצ'יטניה וישנוה של בנגל המערבית. הדמות המרכזית במקדש היא דמות נדירה של קרישנה יושב.
.
מקדש טוטה גופינאת
.
מקדש איסקון של פורי כולל מסעדה המגישה טאלי ב45 רופי כולל ריפיל אינסופי, גסט האוס פופולארי ומעבר לכך הוא ציון דרך חשוב. בדיוק ממול תמצאו את מקדש הסמדהי של הרידאסה טאקור, קיברו של הקדוש ההינדי שנאסרה עליו הכניסה למקדש בשל מוצאו המוסלמי.
בסמטה שליד מקדש איסקון תמצאו מצד ימין את מקדש גירידהארי מאט, מקדש קטן ביותר המנוהל על ידי שני אחים נזירים שישמחו לספר לכם על ההיסטוריה של המקום ועלולים להזמין אתכם לארוחה. בהמשך הדרך תמצאו את מקדש סרסוואטי גאודיה מאט שהוא חד משמעית מקדש הגאודיה מאט היפה ביותר שראיתי
(וביקרתי בהרבה).
.
גירידהארי מאט
.
גירידהארי גאודיה מאט
.
נסו לעשות מאמץ ולהגיע אל מקדש סידהא בקול (כל נהג ריקשה יודע להגיע לשם), מקום מושבו של הקדוש הרידאסה טאקור. מוקד העניין במקדש הוא העץ תחתיו נהג למדוט הרידאסה טאקור, עץ בן 500 שנה שממשיך להניב פירות למרות שגזעו חלול.
.
מקדש סידהא בקול
.
זהו סוף סידרת המאמרים שלי על מקדש ג'גנאת. אני נשאר בפורי עוד כמה זמן ואמשיך למצוא נושאים כדי לכתוב לכם עליהם. את שאר התמונות, כרגיל, תוכלו למצוא בפייסבוק שלי. תשתדלו להמשיך לעקוב אחרי ולהגיב כדי שאני אדע שאתם קיימים.
Facebook comments:
Powered by Facebook Comments
When you are young and full of energy its quite natural that you want everyone to see it and you eager to prove it any possible way.
This weblog is terrific. There is usually all the suitable facts at the ideas of my fingers. Thank you and maintain up the good work!