הקדוש המרקד (חלק א)

הוא התנגד לקסטות ולאנשי דת מושחתים, הוא ניהל שיחות עם אנשי דת מוסלמיים וטען שהאל הינו נגיש להמונים פשוט על-ידי שירת שמו. על צ'יתניה, הקדוש המרקד מבנגל המערבית. חלק א'.

קרישנה אמר לבת זוגתו רדהראני: "אני עומד להופיע עלי אדמות פעם נוספת. אני עומד לשיר עד כדי שיכרון חושים ולהתגלגל על העפר." רדהראני ענתה לקרישנה: "לא אתן לך להתגלגל על העפר! אופיע יחד איתך ואעטוף את גופך כדי להגן עליו." וכך היה שקרישנה הופיע פעם נוספת עלי אדמות. אולם הפעם, צבע עורו היה זהוב כצבעה של רדהראני.

.

צ'יתניה

.

במחוז נאדיה של בנגל המערבית נמצא מקום בשם נבאדוויפ ("תשעת האיים"). שני נהרות, האחד חום ובוצי והשני צלול, נפגשים לכדי נהר אחד עליו נראים שני פסים מרהיבים בשני צבעים. באחד מתשעת ה"איים" שבין הנהרות המפותלים, בישוב מיאפור, בטיול לאורך הרחוב הראשי, מתחוור כי כמעט כל המבנים ברחוב הם מקדשים. בין לבין, דוכנים המוכרים חפצי קודש ודיסקים עם מוסיקה דתית עבור עולי הרגל הבאים לבקר במקום. בין התמונות והאיקונות במקדשים ובחנויות, דמות חוזרת על עצמה היא זו של אדם בעל חזות צעירה, שיער שחור וארוך והוא מרים את ידיו תוך כדי ריקוד. צ'יתניה, הקדוש המרקד של נאדיה, הוא אחת הפרסונות החשובות בהינדואיזם הבנגלי אך הפחות מוכרות במערב.

.

נבאדוויפ

.

בהמשך הכביש, לאורך הנהר, בין שדות האורז השקטים והג'מוסים הרועים, מתנוסס מקדש "יוגה פיטה", מקום הולדתו של צ'יתניה. עץ האיזדרכת הגדל שם הוא צאצא של העץ תחתיו נולד צ'יתניה לפני 500 שנה. היה זה ליל ליקוי ירח מלא. אומרים שאת לידתו ליוו עשרות אנשים המזמרים את שמות האל ושמהרגע הראשון ניראה שהוא לא ילד רגיל. צבע עורו היה זהוב ודמותו מרהיבה. כשבכה, הדבר היחיד שהיה מרגיע אותו הוא שירת שמות האל. יום אחד התגנב נחש קוברה אל חצר הבית והפעוט נראה כשהוא משחק איתו בלי פגע.

.

יוגה-פיטה – מקום הולדתו של צ'יתניה

.

נאדיה תמיד היתה מרכז השכלה. גם בימינו אפשר למצוא בנבדוויפ אוניברסיטה מפוארת, שלל בתי ספר פרטיים וכמות יודעי קרוא וכתוב מהגבוהות בהודו. כבר בהיותו ילד הראה צ'יתניה נטיות אינטלקטואליות. ניראה שהוא הצליח לשנן בעל-פה כל משפט לאחר שמיעה ראשונה. כבר בגיל צעיר זה היו מתאספים המלומדים סביבו לשמוע את מוצא פיו. אולם הדבר לא הפריע לו לנהוג כמו ילד רגיל. לעיתים היה מודיע לאימו כי הוא הולך לבית הספר ובמקום זאת הולך לשחות בנהר עם חבריו ומפריע לברהמינים בשעת הטבילה שלהם. תעלולים שהזכירו את אלו של האל קרישנה הצעיר. בקרב תושבי נבאדוויפ הוא היה ידוע בשם החיבה נימאי.

.

צ'יתניה באסיפת מלומדים

.

בבגרותו ביצע נימאי את כל החובות החברתיות המוטלות על אדם מכובד. הוא נשא לאישה את לקשמיפריה ופתח בית ספר משלו. אך למרות היותו בן למשפחת ברהמינים מכובדת, תמיד הפריעו לו חלקים בפרשנויות הנפוצות בקרב הברהמינים ובאופן בו הם מנצלים את מעמדם. אולם הדבר שהכי הפריע לנימאי היה חוסר הנגישות של חסד האל להמונים. החסד היה נשמר במקדשים תחת ניווכם של ברהמינים מקצועיים ומנטרות שנשמרו בסוד ועברו רק לבני הקסטה הגבוהה. נימאי לא יכל להשלים עם זה לעל כן בחר לצאת אל הרחוב ולשיר את שמות האל, הרא, קרישנה ורמה, תוך כדי ריקוד אקסטאטי.

.

שער מקדש יוגה-פיטה

.

נימאי אימץ את העקרונות של תנועת הבהקתי. על-פי פילוסופיה זו, הקרבה לאל נעשית על ידי פיתוח יחסים עימו בתהליכים כגון שירות, סגידה במקדשים ושירי הלל. מבלי לגרוע מיעילותם של שאר התהליכים, הציב נימאי תהליך אחד כחשוב ביותר לבהקתי: זימרת שמותיו של האל. הזימרה הפומבית של השמות מעוררת את היסוד הרוחני לא רק במזמר אלא גם בשומעיו. בזמרה פומבית שכזו, אין הבדל בין בני הקסטות הגבוהות לנמוכות. לנימאי לא היתה בעיה לשיר ולרקוד עם בני קסטת התמאים, לקיים איתם מגע ולחבקם. מובן שהדבר עורר את חמתם של רבים מאנשי הדת ועורר התנגדות לתנועה שקמה סביב נימאי.

.

אזור נבאדוויפ

.

נימאי התנגד לכל סוג של כיתתיות. מעבר לקבלת אלו שנחשבו לבני לבני קסטות נמוכות אל תנועתו, נימאי קיבל גם מוסלמים, ניהל איתם דיונים והראה בקיאות רבה בכתבי האיסלאם. חזונו של נימאי היה כי זמרת השמות הקדושים תשמע בעולם כולו ובקרב כל בני האדם. כחלק מהתנגדותם לתנועתו, שכנעו כמה ברהמינים את השילטון המוסלמי לאסור את השירה הציבורית של נימאי וחסידיו. כתגובה, אירגן נימאי קבוצה גדולה של חסידים אשר נעו לאורך הרחוב על לביתו של הקאדי המקומי תוך ריקוד ושירת הרא קרישנה הרא רמה. צ'אנד קאזי, הקאדי המקומי ואחד מאנשי הרוח החשובים של בנגל המערבית, הידבר עם נימאי ולאחר שיחה ארוכה על כתבי ההינדיאיזם והקוראן, הפך לחסיד של נימאי ותנועתו. קיברו של צ'אנד קאזי הוא אתר עליה לרגל הן להינדים והן למוסלמים.

.

נימאי נפגש עם צ'אנד קאזי

.

מדי פעם היה יוצא נימאי למסעות עליה לרגל למקומות קדושים חשובים. באחד ממסעותיו נתקל באדם קדוש בשם אישווארה פורי, חסידו של מדהוונדרה פורי, אחד מאנשי הרוח החשובים של התקופה. אישווארה פורי ראה בנימאי סימנים מבורכים מהרגע הראשון וקיבל אותו כתלמידו. בשעה שהיה עסוק בעליה לרגל, היכה האסון: לקשמיפריה, אישתו של נימאי, נפטרה מהכשת נחש. כגי לרצות את אימו, מיהר נימאי להינשא בשנית. אולם זמן לא רב לאחר מכן עזב נימאי את ביתו ואישתו הטריה וקיבל על עצמו נדר נזירות.

(סוף חלק א')

.

נישואיו של נימאי

Facebook comments:

comments

Powered by Facebook Comments

הפוסט הזה פורסם בתאריך בנגל המערבית, הודו 2010, קדושים, קרישנה. קישור קבוע.

3 Responses to הקדוש המרקד (חלק א)

  1. One thing I'd like to comment on is that weightloss routine fast can be achieved by the proper diet and exercise. A person's size not just affects the look, but also the complete quality of life. Self-esteem, despression symptoms, health risks, plus physical ability are impacted in excess weight. It is possible to do everything right but still gain. If this happens, a condition may be the offender. While an excessive amount food and not enough body exercise are usually accountable, common medical ailments and trusted prescriptions can certainly greatly help to increase size. I am grateful for your post here.

  2. I believe that avoiding ready-made foods could be the first step to help lose weight. They might taste excellent, but packaged foods contain very little nutritional value, making you consume more simply to have enough strength to get over the day. When you are constantly feeding on these foods, converting to whole grains and other complex carbohydrates will help you to have more strength while feeding on less. Interesting blog post.

  3. פינגבאק: הודו 2010-2011 – סיכום | OmerStory

להגיב על Mayweather vs Cotto לבטל

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>