הקדוש המרקד (חלק ב')

לאחר שקמה סביבו תנועת חסידים המקבלת את רעיונותיו בדבר שירת שמות האל ברחובות ודחיית גבולות הדת והקסטה, עזב צ'יתניה את ביתו והפך לנזיר נודד. בנדודיו בהודו ספחה אליה תנועתו כמה מהמלומדים החשובים של תקופתו. החלק השני במאמר על הקדוש המרקד של בנגל.

במהלך החלק הראשון של חייו הקים צ'יתניה, הקדוש המרקד של בנגל, תנועה של חסידים החוצה את גבולות הקסטה והדת. הם נהגו לרקוד ברחובות ולשיר את שמותיו של האל לזיכוי הרבים. המקומיים קראו לו נימאי. למרות התנגדות שספגה תנועתו מקרב השמרנים, היה נימאי אהוב על כל תושבי המקום. אולם אז, בשנות ה-20 לחייו, הוא עזב את ביתו, אמו ואשתו הטריה והפך לנזיר נודד.

.

נימאי ותלמידיו בנבאדוויפ

.

מדוע עזב נימאי את תושבי נבאדוויפ שאהבו אותו כל כך? אומרים שיום אחד ברהמין אכול קינאה הטיל עליו קללה: "מי יתן ותאבד את ביתך ומשפחתך". נימאי רק הרכין את ראשו והשיב: "אני מקבל את קללתך". עקב הביקורת הרבה שספגה תנועתו, החליט נימאי לקבל על עצמו את נדר הסניאסה. הסניאסי הוא נזיר נודד אשר נדר לחיות ללא רכוש וללא מקום מגורים קבוע כשהוא משרת את הכלל בתור מורה רוחני. לילה אחד עזב נימאי את ביתו וחצה את הנהר כדי לפגוש נזיר סניאסי אשב יביא אותו בנדר הסניאסה. הנזיר, קשווה בהרטי, סירב בתוקף. הלא ידוע שאין לבוא בנדר הסניאסה בגיל צעיר. ידוע כי אימו של נימאי כבר איבדה בן אחד למוסד הסניאסה. ומה יהיה על אישתו הטריה של נימאי, וישנופריה, שהיתה רק בת 16? אולם נימאי היה נחוש בדעתו לקבל את מעמד הסניאסי כדי להתמודד עם מבקריו. בטקס קבלת הסניאסה נתן קשווה בהרטי לנימאי את השם קרישנה-צ'יתניה. הוא קיבל את מקל ההליכה, סימלו של הסניאסי, וגילח את שיער ראשו הארוך.

.

צ'יתניה בלבוש סניאסי

מקדש גמבהירה – פורי, אוריסה

.

מעת קבלת הסניאסה, נדד צ'יתניה ברחבי הודו כשהוא נפגש עם נזירים בני אסכולות שונות ומנהל דיונים על תורתו. בעיר ורנאסי, אחד המוקדים הרוחניים החשובים בהודו, התאחר צ'יתניה בגנגה-אשראם שם נפגש עם קבוצה של נזירים מאסכולת שנקרה אשר ניהלו אסיפה לצורך דיונים פילוסופיים ("סדהו-סנגה") כמקובל בהודו. ניכר בצ'יתניה כי אינו שלם עם מסקנותיה של אסכולת שנקרה והנזירים חשו בכך והפצירו בו לחשוף בפניהם את השגותיו שלו. הפילוסוף שנקרה, מפרשני הודות הגדולים של הודו, גרס כי האמת המוחלטת מתנקזת לכדי מאין אחדות כל דואליות הקיימת בעולם הינה אשליה. הוא דחה את רעיון האלוהים האישי והגדיר את המוחלט כדבר מופשט. כך קיבלו הנזירים בגנגה אשראם את המציאות. אולם לדבריו של צ'יתניה, אין כל סיבה לפרש כך את הודות וכי הדואליות בין העצמי לאל הינה דבר הכרחי לצורך יחסים עם האל. לאחר שפרש צ'יתניה את מסקנותיו, הפכו עדת הנזירים לחסידיו.

.

ורנסי

.

אולם צ'יתניה לא נטש את שירת שמות האל הציבורית לטובת דיונים פילוסופיים. בדרכו אל ורינדבן, המקום בו גדל וחי קרישנה, עבר צ'יתניה ביער תוך שהוא רוקד ושר את השמות הרא קרישנה הרא רמה וגורם לחיות הבר, כך מספרים, כולל פילים וטיגריסים, לרקוד ולשיר יחד איתו.

בעיר הקדושה פורי, במקדש ג'גנאת, פגש צ'יתניה בסרוובהומה בהטצ'ריה, אחד המלומדים המובילים בתקופתו. משך שבועיים שמע צ'יתניה את פרשנויות שנקרה מפיו של סרוובהומה מבלי להוציא מילה מפיו ולאחר ששאל אותו סרוובהומה לדעתו על הדברים השיב צ'יתניה: "אני מוצא שפרשנותך שגויה". משהפציר בו סרוובהומה לפרט בנושא, הביא בפניו צ'יתניה ציטוטים נרחבים מהכתבים שפירש והסביר כי התיאור כאן ודאי שמתייחס לקרישנה כאל בעל תכונות צורניות. מדוע שנפרש זאת כאילו מדובר בדבר מופשט?

סרוובהומה התקשה לקבל את רעיונותיו של צ'יתניה, בעיקר את רעיון הקירבה לאל דרךשירה וריקוד. מבחינתו של סרוובהומה, הקירבה לאל נעשית בצורה כבדת ראש של לימוד פילוסופי מעמיק. שיטתו של צ'יתניה לא ניראתה לו תואמת את המסורת. באותו הלילה, הופיע צ'יתניה בחלומו של סרוובהומה בשלוש דמויות: פעם בדמות קרישנה כשהוא אוחז בחליל, פעם בדמות רמה האוחז בחץ וקשת ופעם בדמותו כנזיר האוחז בקערה ומקל הליכה. מאותו היום קיבל סרוובהומה את צ'יתניה כמורו והצטרף לחסידי שיטתו אשר שרו ורקדו ברחובות.

.

ציור קיר בביתו של סרוובהומה

פורי, אוריסה

.

את 12 שנות חייו האחרונות בילה צ'יתניה בעיר פורי כשהוא שורה לחלוטין באקסטזה רוחנית. לעיתים היה פורץ בבכי כשנזכר בגעגועיהן של נערות הכפר ורינדבן לקרישנה. פעם צעד אל הים ואז נמצא על ידי דייג שהעלה אותו ברשתו. מאז דאגו חסידיו להציב שמירה סביב חדרו. אולם בדרך זו או אחרת, תמיד היה נמצא ברחובות העיר כשהוא שר, בוכה ומחפש את האל קרישנה שאבד לו.

יום אחד נעלם צ'יתניה. יש האומרים כי צעד אל הים. יש האומרים כי נטמע אל תוך דמותו של קרישנה במקדש טוטה-גופינאת. לאחר העלמותו, עבר מרכז תנועתו לעיירה ורינדבן שבמדינת אוטר-פרדש. חסידיו הקימו שם מקדשים וכתבו כרכים רבים של כתבים המפרטים את תורתו. בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 התוודע המערב לתנועתו של צ'יתניה על ידי האינטלקטואל הבנגלי בהקתיוינודה-טאקור ובנו הנזיר בהקתיסידהנתה.

.

"היה עניו יותר מן העשב ואיתן יותר מן העץ, היה נכון לשרת את כלל האדם וזמר את שמו של האלוהים." (צ'יתניה)

.

אנדרטה לזכר צ'יתניה

טיילת פורי

Facebook comments:

comments

Powered by Facebook Comments

הפוסט הזה פורסם בתאריך בנגל המערבית, הודו 2010, פורי, קדושים, קרישנה. קישור קבוע.

2 Responses to הקדוש המרקד (חלק ב')

  1. פינגבאק: הודו 2010-2011 – סיכום | OmerStory

  2. says: אבי

    התמונה מוורנסי מעולה לדעתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>