עיר האלוהים

אללחבאד היא עיר שקטה שנמצאת במקום אסטרטגי הן מבחינה טיפוגרפית והן מבחינה דתית. המקום הוא המפגש בין שני הנהרות גנגה וימונה. לעיר הזאת הגעתי כמו עולי רגל רבים אחרים בשביל דבר אחד: לטבול.

חדשות: היום הגעתי לורנסי המקסימה. יש לי חדר זול וחביב במלון על גדת הגנגה בשכונה העתיקה ביותר בעיר. המקום כאן רגוע יותר משחשבתי שיהיה ואני חושב להישאר כאן זמן מה. ועכשיו הייתי רוצה לספר חדשות: היום הגעתי לורנסי המקסימה. יש לי חדר זול וחביב במלון על גדת הגנגה בשכונה העתיקה ביותר בעיר. המקום כאן רגוע יותר משחשבתי שיהיה ואני חושב להישאר כאן זמן מה. ועכשיו הייתי רוצה לספר לכם על המקום בו הייתי אתמול.לכם על המקום בו הייתי אתמול.

אללחבאד היא עיר שקטה שנמצאת במקום אסטרטגי הן מבחינה טיפוגרפית והן מבחינה דתית. המקום הוא המפגש בין שני הנהרות גנגה וימונה. לעיר הזאת הגעתי כמו עולי רגל רבים אחרים בשביל דבר אחד: לטבול.
פירוש המילה אללחבאד הוא "עיר האלוהים". את השם נתנו לה כובשים מוסלמיים, לא ידוע לי באיזו תקופה. גם הקיסר אכבר הגדול אהב את המקום, מסתבר, ואפילו הקים שם מבצר. כיום המבצר סגור למבקרים והוא מצוי בשליטת הצבא, כפי שהיו בעבר מבצרים יפיפיים נוספים בהודו. אכבר הגדול היה ידוע כחובב גדול של מי נהר הגנגה ואומרים עליו שנהג לשאת איתו מימייה עם מי גנגה לכל מקום אליו הלך.

אללחבאד היא עיר שקטה שנמצאת במקום אסטרטגי הן מבחינה טיפוגרפית והן מבחינה דתית. המקום הוא המפגש בין שני הנהרות גנגה וימונה. לעיר הזאת הגעתי כמו עולי רגל רבים אחרים בשביל דבר אחד: לטבול.פירוש המילה אללחבאד הוא "עיר האלוהים". את השם נתנו לה כובשים מוסלמיים, לא ידוע לי באיזו תקופה. גם הקיסר אכבר הגדול אהב את המקום, מסתבר, ואפילו הקים שם מבצר. כיום המבצר סגור למבקרים והוא מצוי בשליטת הצבא, כפי שהיו בעבר מבצרים יפיפיים נוספים בהודו. אכבר הגדול היה ידוע כחובב גדול של מי נהר הגנגה ואומרים עליו שנהג לשאת איתו מימייה עם מי גנגה לכל מקום אליו הלך.

המבצר

צמוד למבצר נמצא מקדש קטן ותת קרקעי סביב עץ פיקוס עתיק. בתחילת הבריאה הופיעו תחת עץ זה שלושת הישויות השמימיות ברהמא, וישנו ושיווה כשליטי שלושת מידות הטבע של העולם. צוהר בתיקרת המקדש מאפשר לעץ לפרוץ החוצה בעוד הגזע נסגד למטה. בעבר נהגו עולי רגל לטפס על העץ ולזנק ממנו אל מותם מתוך אמונה כי כך ישיגו גן עדן.

העץ הקדוש

אך המסמר של המקום הוא ללא ספק הטבילה. פעם ב12 שנה מתקיים כאן אירוע ענק בשם קומבמלה אשר במהלכו מתכנסים אלפי בני אדם לגדת הנהרות וטובלים יחד במקום המיזוג ביניהם בדיוק בזמן שהכוכבים מסתדרים בצורה מבורכת ביותר. כל הינדי שואף לבוא לכאן לפחות פעם בחייו שהרי הטבילה במקום ביכולתה לטהר את כל החטאים כולם.

אתר הקומבמלה

על סירות צפות המשמשות מקדשים ניידים אפשר למצוא כוהנים אשר יבצעו עבורך טקס תוך כדי שיט במקום המפגש בין הנהרות. הטקס כולל השלכת שלושה אגוזי קוקוס למים, אחד עבור כל אחד מהנהרות: גנגה, ימונה וסרסווטי.

מקדש צף

הגנגה היא הנהר המפורסם ביותר בהודו ומקורו בהימלאיה. כשהגנגה ירדה לטהר את העולם לפני אלפי שנים היא כמעט הציפה את כולו. ואז בא שיווה ויצר סכר בשיערו הארוך ואיפשר רק לזרם אחד לעבור. הימונה, גם הוא מקורו בהימלאיה, עובר בניו דלהי, מטהורה וורינדבן. קרישנה נהג לרחוץ בימונה ועל כן זהו נהר מקודש ביותר. לפני אלפי שנים התנקז לכאן נהר נוסף: הסרסווטי. לגדותיו של הסרסווטי צמחה תרבות מפוארת הכללה הישגים טכנולוגיים מרהיבים לתקופה, ערים מתקדמות וכתבי הדת המקובלים בהודו עד היום. לאחר התייבשות נהר הסרסווטי נעלמו הערים מגדותיו. בעבר חשבו החוקרים במערב את נהר הסרסווטי לאגדה והסיקו כי מעברם של התושבים נבע מפלישה כלשהי מהצפון.

שיווה יוצר סכר בשיערו. מלמעלה: גנגה

הגעתי לגדת הימונה ושכרתי סירה עם נהג שלקח אותי עד למפגש בין הנהרות. מסביב אפשר לראות סירות מלאות בעולי רגל נוספים והרבה הרבה שחפים שאוהבים לרחף מעל המים ומדי פעם לצוף עליהם. הגענו למקום המפגש בין הנהרות שם עברתי לבד רחצה וירדתי למים. אם אתם מתכוונים לעשות את זה רצוי שיהיה  איתכם מישהו שמבין בנושא. אסור לרדת מהאזור הרדוד כי הזרם של הגנגה עלול להיות קצת מסוכן. אחד מהכוהנים שם הסביר לי איפה לדרוך ואיפה לא. נכנסים למים וטובלים אחד עשר פעמים עם כל הגוף, כולל הראש. בהתחלה קצת קר אבל רק הטבילה הראשונה דורשת אומץ ואחריה הכל זורם. איך מתייבשים? חתיכת בד והרבה שמש. הכוהן אוסף מהקרקעית גוש של חימר ואומר לי לקחת את זה הביתה. בזאת מסתיימת הטבילה המטהרת שלי במפגש הנהרות.

מכאן ואילך מתנקזים שני הנהרות אל זרם אחד הקרוי פשוט גנגה. התחנה הבאה שלי היא ורנסי, שם הגנגה נסגדת בשורה של תחנות לאורך הנהר.

וזה סוף הסיפור על הביקור הקצר שלי באללחבאד. תמשיכו לעקוב ולהגיב ונסיים בכמה תמונות נחמדות של דבר מעוד מעניין שאליו שמתי לב: באללחבאד הריקשות הן מושקעות וססגוניות ביותר. הנה כמה תמונות מייצגות:

.
.

Facebook comments:

comments

Powered by Facebook Comments

הפוסט הזה פורסם בתאריך הודו 2010, נהרות קדושים, שיווה עם התגים , . קישור קבוע.

3 Responses to עיר האלוהים

  1. When they greeted as soon as more times future in a friend’s family, Romney is affected.

  2. The Detroit Criminal Lawyer Offices of Schulman & Associates, P.C. provides aggressive, and innovative representation of all criminal matters in both State and Federal Court.

  3. says: goorhoeve

    This unusual blend of music is sure to add to the fun and relaxing atmosphere.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>