אדון עולם על שפת הים

במקדש ענקי המזדקר לו מתוך עיירת חוף שקטה, שוכנים שני אחים ואחות. לא כל אחד יכול להיכנס ולראות אותם אך למי שמצליח מובטחת הגאולה. סיפורו של ג'גנאת, אדון העולם, הסיבה שפורי היא מוקד עלייה לרגל.

.
העיר פורי שלחופי הים המזרחי במדינת אוריסה היא אחד האתרים המועודפים של תיירי הפנים בהודו. לכבוד יום הרפובליקה שהיה כאן ב26 לינואר, התמלאו המלונות בתיירים. יש לא מעט מסעדות טובות, טיילת נחמדה על החוף והדוכנים והחנויות מלאים במזכרות נחמדות כגון כונכיות ענק, תכשיטים מצדפים וציורים ואפליקציות בד בסגנון המקובל במדינת אוריסה שהפופולאריים מביניהם הם השמשייה הצבעונית והלא פרקטית והאהיל המתקפל שלרוב פשוט תולים אותו לקישוט בלי מנורה כי גם הוא לא פרקטי במיוחד.
.
בובה גנש חוגג את יום הרפובליקה
.
אבל מי שמכיר את הודו יודע שלא מפרידים כאן בין חופשה משפחתית בחגים הלאומיים לבין עליה לרגל למקום קדוש. פורי היא אחת מארבע המקומות הקדושים ביותר להינדים (עליהם שמעתם רבות בפוסטים הקודמים שלי). המקדש שהופך את פורי לכל כך חשובה הוא מקדש ג'גנאת. מבנה המקדש הענק הכולל מגדל מרשים ובקצהו גלגל הסודהרשן בנוי בסגנון ימי הביניים. אך המקדש עצמו הוא בן כמה אלפי שנים. אומרים שהאש במטבח המקדש בוערת ללא הפסקה כבר חמשת אלפים שנה. אלפי בני אדם תלויים בפרנסתם במקדש זה והוא אחד הצפופים ביותר בהודו.
.
מקדש ג'גנאת – פורי, אוריסה
.
בתוך המקדש עצמו ישובות שלושת הדמויות המשונות בעלות התוים האבסטרקטיים. בעל הפנים השחורות קרוי ג'גנאת, בתרגום חופשי: "אדון עולם". בקצה השמאלי אחיו, בלדוה, בעל הפנים הלבנות וביניהם אחותם סובהדרה, בעלת הפנים הצהובות. שלושתם בעלי עיניים גדולות ופה מחייך. כל מי שמבין משהו בפירסום ומדיה יודע שהפנים הללו הם אייקון חיובי לכל דבר. זה לא פלא שמובטח לכל מי שחוזה בפניו של ג'גנאת כי יגיע לגאולה ויסתיים מעגל הסבל שלו בעולם החומרי. אך למרות שאת פניו של ג'גנאת אפשר לראות בכל פינה בעיר פורי, לא כולם יכולים להיכנס למקדש.
.
ג'גנאת, בלדוה וסובהדרה – ציור בסגנון אוריסה
.
כיצד הופיעו כאן שלושת דמויות העץ שמושכות כל כך הרבה תשומת לב? ובכן, לפני 5000 שנה נודע למלך אינדרדיומנה בחזונו כי אדון היקום עומד להופיע לפניו כאן, מכיוון הים. לאחר ציפייה מרובה, נסחף בול עץ גדול אל החוף. המלך אינדרדיומנה מיהר לחפש אמן שיגלף מהעץ את שלושת הדמויות. טיפוס מסתורי התנדב למלאכה אבל רק בתנאי שלא יפריעו לו משך כל זמן העבודה. אסור לאף אחד לראות את התהליך ואפילו לא לשמוע אותו ועליו להסתגר בחדר העבודה ולא לצאת ממנו עד שתושלם המלאכה. שבועיים ימים המתין המלך אינדרדיומנה מחוץ לחדר העבודה ואז עלתה בראשו המחשבה: שבועיים ימים של הסתגרות, בלי אוכל ומים. אולי האיש המסתורי מת? וברגע שפתח המלך את הדלת, נעלם האיש ושלושת הדמויות נותרו בצורתם הגסה, כאילו נותר עוד הרבה לגלף מהם עד תיווצר הצורה הרצויה.
.
דמויות של ג'גנאת, בלדוה וסובהדרה למכירה ברחוב
.
אבל למה שאלוהים יופיע בצורה שכזו אם לא תהיה לזה סיבה מוצדקת? החכם השמימי נראדה מוני הרגיע מיד את המלך אינדרדיומנה וסיפר לו את הסיפור האמיתי מאחורי שלושת הדמויות שהופיעו עתה לפניו.
קרישנה ואחיו בלרמה היו ידועים כשובבים של כפר ורינדבן. קרישנה היה ידוע במיוחד כמי שגורם לבנות הכפר להתגנב החוצה בלילות על מנת לרקוד איתו שעה שהוא מנגן בחלילו. אולם לאחר שעזב קרישנה את הכפר, פנה לחיים רציניים יותר בעיר דווארקה, הפעם בתור מלך. הוא לא ביצע יותר תעלולים אלא ניהל ממלכה. כבר לא היו לו חברות שאיתן הוא מתגנב באמצע הלילה אלא נשים להן הוא היה נשוי. אך נשותיו של קרישנה כמהו לשמוע על תעלוליו בתור ילד בכפר ולכן פנו לאחותו, סובהדרה, שתספר להם על עלילות אלו. הבנות הסתגרו באחד החדרים בארמון ושמעו על עלילות נעוריו של האל. קרישנה ואחיו בלרמה עברו ליד החדר ושמעו את הדברים. הם התמלאו באקסטזה. הם חייכו חיוך רחב, עיניהם התרחבו וזרועותיהם התכנסו אל תוך גופם כמו צב. כך אלוהים הגדול והמכובד השאיר פינה חביבה גם כדי להיזכר בעלילות נחמדות יותר שלו. וזו בעצם המשמעות מאחורי דמותו של ג'גנאת שמספיק לראותו פעם כדי להיגאל.
.
קרישנה
.
למרבה הצער, פוליטיקה פנימית של כוהנים פונדמנטליסטים בתוך המקדש מונעת ממי שלא נולדו הינדים להיכנס למקדש ולראות את ג'גנאת. ככל הניראה, תחילתה של מדיניות זו התחילה בתקופת השילטון המוסלמי על מנת למנוע ממוסלמים להיכנס למקדש שם הם עלולים לספוג רעיונות הינדים. נכון לעכשיו, מתעקשים הכוהנים לשמור על הסטטוס קוו עד כדי כך שאפילו הינדים שגרים בחו"ל אינם מורשים להיכנס למקדש. על אינדירה גנדי נאסרה הכניסה למקדש מכיוון שהיתה נשואה למוסלמי. למי שמעוניין לראות את פניו של ג'גנאת במקדש, אני ממליץ על ביקור במיאפור שבבנגל המערבית במקדש עליו כתבתי במאמרי "יותר מידי ניסים במקדש אחד".
.
שלט שלא היית מצפה לראות בהודו
.
אך בכל זאת, יש גם ל"אסורים" למיניהם הזדמנות לראות את פניו של ג'גנאת. למשך כמה ימים בקיץ יוצאים ג'גנאת, בלדוה וסובהדרה מן המקדש, עולים על שלוש מרכבות מרהיבות שהוכנו לצורך האירוע, ועושים את דרכם לאורך הכביש הראשי הרחב אל מקדש גונדיצ'ה שבקצה הכביש. הפסטיבל המרהיב הידוע כאירוע המרכזי של העיר פורי, ידוע בשם רטהא-יטרה ("עלילת המרכבות"). שלושת עגלות העץ המכוסות אוהלי בד ענקיים נעות על גלגלי עץ כבדים כשהן מוקפות בחגורה של שוטרים המגינה על הציבור מפני תאונה אפשרית. אומרים שמי שנדרס על ידי אחת מהמרכבות, מובטח לו שיגיע לגן עדן. המילה האנגלית juggernaut (דבר ענק הדורס כל מה שבדרכו), אשר אינה אלא שיבוש של השם ג'גנאת, מדגימה מה חשבו הכובשים הבריטים בהודו כשראו את שלושת המרכבות.
.
פניו של ג'גנאת – ציור אופייני על קיר של בית
.
גם אם אין לכם האפשרות להיכנס למקדש, פורי היא מקום מומלץ לביקור. אפשר להרגע כאן על שפת הים, להנות מהתרבות והאוכל הייחודי למקום כגון הממתקים האפויים שסביב הדוכנים שמוכרים אותם תמיד תמצאו דבורים בכמויות. סביב פורי תמצאו שלל אתרים לבקר בהם: מקדש השמש של קונארק הבנוי כולו כמרכבה ענקית, הגן הזאולוגי של בובנשוואר הכולל טיגריסים לבנים ואריות לבנים, ואם יש לכם תקציב ענקי: טיול באזור השבטים הבדלניים של אוריסה שהצליחו לשמר תרבות ייחודית ונפרדת לחלוטין מסביבתם.
ואם אתם רוצים לומר כאן שלום למישהו, אימרו פשוט "ג'איה ג'גנאת".
.
"שער האריות" – הכניסה הראשית למקדש
.
תודה שקראתם. אתם מוזמנים להמשיך לעקוב אחרי ולהגיב לי. אני מאוד נהנה לקרוא את התגובות שלכם. וכרגיל, את שאר התמונות אתם יכולים לראות בפייסבוק.

Facebook comments:

comments

Powered by Facebook Comments

הפוסט הזה פורסם בתאריך הודו 2010, פורי, קרישנה. קישור קבוע.

7 Responses to אדון עולם על שפת הים

  1. פינגבאק: הודו 2010-2011 – סיכום | OmerArt.co.il

  2. Even though this is an older article, I found this blog while searching Yahoo. This was a helpful article. I'd like to see you take the main idea from this post and make a separate article, and maybe embed a movie, too? If you do, it will be much appreciated.

  3. The Detroit Criminal Lawyer Offices of Schulman & Associates, P.C. provides aggressive, and innovative representation of all criminal matters in both State and Federal Court.

  4. says: free vimax

    57. It is really a great and helpful piece of info. I’m glad that you shared this useful information with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  5. פינגבאק: אדון עולם (2) – מה אלוהים אוכל? | OmerStory

  6. says: אבי

    מעניין מאד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>